3 June 2010

Heldigvis er NEEM ikke et rejsebureau

NEEM lejrens elektroniske informationstavle
NEEM lejrens elektroniske informationstavle. Øverst til venstre er vejret: Temperatur, vindstyrke, vindretning, afkølingsfaktor (vind og temperatur kombineret til den temperatur som mennesker føler). Nederst til venstre vises klokkeslet, dato og små nyheder fra verden udenfor NEEM. Øverst til højre vises selve iskerneboringen. Lige nu er boret på overfladen; men når boret er på vej ned eller op, vises ankomsttiden til henholdsvis bund og top. Til højre for neden vises generel information til NEEM personalet.

I denne feltsæson har vi været uheldige med vejret. Og denne flyperiode er ingen undtagelse. Vejret var flot indtil 109th begyndte at begive sig mod Grønland, og i de sidste to dage har vi haft overskyet, sne og kraftig vind.

Vi arbejder igen og igen på landingsbanen for at holde snedriverne væk. Vejret i dag var faktisk marginalt; men vi har en stram køreplan (med 19 afrejsende og 17 ankomne), og det har 109th også, så vi besluttede at bede om et fly. Hele formiddagen har vejret været dårligt men med muligheder. Så snart flyet var lettet fra Kangerlussuaq, besluttede vejret sig for at lukke ned. Det begyndte at sne kraftigt, vinden tog til og sneen begyndte at fyge. De 2,5 timers flyvetid fra Kangerlussuaq til NEEM blev en neglebidende oplevelse.
Så skete der et lille mirakel: 15 minutter før flyet ankom, opstod der et hul i skyerne hvor den blå himmel kunne ses. Flyet gjorde klar til landing. Det tager 10 minutter for piloterne at lægge an til landing, og i de 10 minutter kom faretruende skyer rullende ind fra vest - ville de nå at lande, før snevejret satte en stopper for det hele?
Pludselig kom der liv i VHF radioen: "NEEM Camp, Skier 42. Vi har tekniske problemer og bliver nødt til at flyve tilbage til Sonde" (Sonde er radiojargon for Søndre Strømfjord/Kangerlussuaq). Rigtig mange i lejren hang med hovedet. De havde alle pakket og var klar til at rejse.

Et kvarter efter flyet var fløjet tilbage, kom snebygen og sigtbarheden blev reduceret til 300 m. Der blev sagt ting i lejren, som ikke bør gengives på tryk. Vore venner ombord på maskinen måtte tilbringe endnu flere timer i flyet, da besætningen måtte slukke for den ene af de fire motorer.

Hvad vi har lavet i dag:
1. Boret og opmålt iskerner.
2. Iskernemåling og opskæring af skør is. Behandlede 25 bags fra 2276 til 2300.
3. Lyn-præparering af landingsbanen med snefræseren.
4. 19 mennesker, ud af 35, gjorde klar til afgang. Og NEEM forberedte ankomsten af
  17 andre.
5. Målte CFA. Vi målte i dag 18,7 m. Sidste bag 2695, 1482,25 m.

Borernes dybde 1924,44 m. Opmålt dybde: 1935 m.

Vejret: Overskyet. -15°C til -8°C , 5 - 12 m/s fra S og SV. Sigtbarhed: 3 km ned til 500 m. Snebyger og snefygning.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

 

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→