14 May 2010

Endelig lykkedes det os at få et fly ind

Efter flere forsøg kom Skier 94 endelig i luften
Alle klappede da Skier 94, efter flere forsøg, endelig kom i luften med
rakethjælp. Man kan se flammerne lige under stjerneemblemet.

I dag skete det. Vejret blev godt, og vi kunne kalde et fly ind. Imidlertid
har de sidste dages sne, og især snestormen i går, øvet hærværk på
landingsbanen. Den var smadret. Tidligt om morgenen gjorde vi alt hvad vi
kunne for at få præpareret så meget som muligt; men man kan ikke nå at
præparere nok på få timer, og der var ikke tid til at lade landingsbanen
hvile og hærde.

Det var svært at få flyet i luften, og til sidst var de nødt til at bruge raketter
for at få det sidste skub op. Vi er slået tilbage til ”start”, for besætningen
kunne ikke opgradere landingsbanen til større vægt – og vi har brug for
større vægt for at få mere gods ind. I morgen vil vi arbejde på landingsbanen
igen.

Det hører absolut til de mere positive ting, at folk endelig kom frem til NEEM.
Lige pludselig myldrer NEEM med folk, som medbringer en masse ny energi til
lejren. Vi går nu igang med at sætte udstyr op i analysehallen, så vi kan gå
igang med at behandle iskerner i næste uge. Borerne er ved at montere boret,
så meget snart kommer årets første iskerne op.

Hvad vi har lavet i dag:
1. Modtog Skier 53 (94). 24 NEEM’ere ankom, og 3 forlod NEEM.
2. Er ved at montere boret.
3. Pakkede ankommet gods ud.
4. Reparerede Pistenbullyen. Ny styreelektronik ankom med flyet.
5. Flere grupper: Borerne, CFA folkene, gas folkene, og opskæringsfolkene
  holdt gruppemøder, for at koordinere de kommende dages arbejde..

Vejret: Skyfrit.  -23°C til -18°C, begyndende med 10 m/s gåenede mod 3
m/s fra SV drejende mod Ø. Sigtbarhed: ubegrænset.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→