Coronavirus Information på dansk / Information in English

Det ny NEEM bor på jomfrurejse – University of Copenhagen

NEEM > Field diaries folder > DK diaries 2009 > Det ny NEEM bor på jom...

1 June 2009

Det ny NEEM bor på jomfrurejse

Gruppebillede fra weekendens besøg.

Gruppebillede fra weekendens besøg.

Dagens store begivenhed var den første kørsel med det nye NEEM bor. I forhold til det gamle NGRIP/EPICA bor er det nye bor forsynet med en del nykonstruktioner som er udviklet til den nye borevæske og som burde være i stand til at bore iskerner på mere end 3 m ad gangen. Stort set alle i lejren overværede det store øjeblik, og boret virkede! En lang flot iskerne kom ud, og man kunne se på borernes ansigter, at kørslen forløb rigtigt godt. Hele lejren er glad for udfaldet, da hele lejrens eksistens afhænger af, hvad der foregår i hullets dyb. Da så den mere end 3,5 m lange iskerne kom ud i et fint stykke, blev de folk som skal arbejde med iskernen også glade, for en god iskerne giver mange gode prøver til undersøgelse af fortidens klima.

Hvad vi har lavet i dag:

  1. Borede.
  2. Loggede og dokumenterede iskerner. Sidste Bag logget: 399, dybde 219,45 m.
  3. Satte udstyr op i laboratoriehallen.
  4. Udskæring og bortskaffelse af sneklodser fra hulen til analyse af isens fysiske egenskaber er nu afsluttet.
  5. Opbyggede i CFA laboratoriet.
  6. Lavede lageropgørelse af brændstof i lejren.
  7. Monterede raffinementer på loggerbordet.

Ad 1: Således så borernes rapport ud i dag:

”I dag producerede syv kørsler med EPICA boret og en kørsel med NEEM boret 19,94 m iskerne. NEEM boret blev fuldt monteret og borets jomfrukørsel blev foretaget efter aftensmaden. Alle borere deltog, og mange fra lejren overværede boringen af en 3,55 m lang iskerne med stabil og rolig boring. Udtrækningen var ret hård, og der krævedes op til 600 kg træk fra håndspillet for at trække spånkammeret og kernerøret ud af det ydre rør. Den øvre del af spånkammeret var hårdt pakket af spåner. Vi vil indsætte flere centreringsringe langs den hule aksel for at tage trykket af spånerne i den øvre del af spånkammeret. Vi foretog en hastighedstest på vej nedad i hullet, hvilket uheldigvis gav en bøjning af kablet i 86 m dybde. I morgen vil vi skære det dårlige stykke af og sætte boret fast på kablet på ny.
Borernes dybde er 210,09 m ”

Vejret: Blæsende, overskyet og snefygning det meste af dagen, senere opklarende og mindre vind. Temp. . -20 °C til -14 °C, 5-10 m/s fra SV.
Sigtbarhed: Ubegrænset og ned til 1/2 km.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→