15 May 2011

Forberedelser til flyvningen i næste uge

tekst
Hans Christian og J.P. trækker de halvt begravede mærker op og planter dem på ny.

I næste uge regner vi med at få fly med mange nye NEEMere ombord.

Vi arbejder hele tiden på at få landingsbanen op til standard. Afmærkningen er meget vigtig og markeringerne skal sættes i et særligt mønster. I løbet af vinteren er mærkerne halvt begravet i sne, så de skal trækkes op og sættes på ny. Hele systemet består af mere end 300 mærker, så det tager tid at trække dem alle op og plante dem igen.

Da Sverrir har fjernet mere end en meter sne omkring vort gamle das, har vi brug for et nyt, så Simon og Matthias lavede et nyt i dag. Det ny das skulle også have kapacitet til den mange nyankomne, for en tid....

Hvad vi har lavet i dag:

1. Løftede markeringerne op af sneen ved landingsbanen og forpladsen.
2. Fjernede buler på landingsbanen med Pistenbully.
3. Boring og afprøvning i lagergaragen.
4. Byggede et nyt das.
5. Præparerede sneen i gods- og tankområdet.
6. Gravede den sænkede vindpose op og rejste den.
7. Opbyggede CFA systemet.

Borernes rapport: Boret er sat op. Loggingbordet er sat op i lagergaragen.
Boredybden er 9.1 m. Første komplette iskerne er bag 12.

Vejret: Klart. Temperaturer -13 °C til -23 °C, 6 m/s vind fra S. Sigtbarhed til horisonten.

FL, J.P.Steffensen


J.P genplanter ”2” mærkerne. Disse mærker fortæller piloterne, at der er 2000 fod til enden af landingsbanen.


Simon afprøver det nye ”das”faciliteter med snemænd som tilskuere.
På bakken bagved: Det ”gamle” das.

 
← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→