I dag ankom det nye hold – University of Copenhagen

NEEM > Field diaries folder > DK diaries 2010 > I dag ankom det nye hold

06 June 2010

I dag ankom det nye hold

Iskrystaller er meget smukke, set tæt på
Selvom vi har set mere en rigeligt af dem i den ugens løb, så er snefnug smukke når man ser dem tæt på. Disse billeder er en del af Sepps samling til studiet af isens og sneens fysiske egenskaber.

I dag kom så det nye hold. 19 forlod lejren og 17 ankom. Vi er nu 33 personer i NEEM lejren.

Flyet ankom under de næsten obligatoriske, marginale forhold med lave skyer og dårlig kontrast. Men ned kom flyet med sin last af folk og gods; men gæt om det ville op igen? Piloterne måtte bruge 8 forsøg for at komme i luften, og imellem forsøgene måtte de to gange tilbage til lejren for at få brændstof, samt smide en af palletterne med gods til Kangerlussuaq.

Hele operationen varede 4 timer, fra kl. 12 til kl. 16. Daiana udtrykte det på denne måde: ”Hvis det havde været en fødsel, var det ved tangforløsning”. Flyet har gjort et stort indhug i vores brændstofbeholdning. De tog ca. 5000 liter og det svarer til 14 dages forbrug ved NEEM. I forvejen har et tidligere fly fået 3000 liter (mere end 8 dage), så nu har vi et underskud svarende til mere end 3 ugers forbrug. Vi har allerede kontaktet vor mand i Kangerlussuaq, Lars, for at få et ekstra fly herop med brændstof.

Piloterne havde ikke en let dag. De måtte kæmpe med vinden på tværs af landingsbanen (vinden var perfekt langs med landingsbanen før de kom, og den hoppede tilbage langs landingsbanen en time efter de var fløjet, suk.) og en ekstremt høj temperatur på -4 °C .

Normalt ville vi ikke kalde et fly ind når det er så varmt. Vi har rigtigt dårlige erfaringer med at have fly når det er varmere end -10 °C ; men vejrudsigten sagde fra -15 °C  om morgenen til -8 °C  om eftermiddagen, og det stolede vi på, fordi -4 °C  i begyndelsen af juni er meget sjældent.

Vi ønsker piloterne en god nats søvn. Det er et meget hårdt arbejde at kæmpe så længe for at få en ski-Herkules i luften.

Hvad vi har lavet i dag:
1. Boret og opmålt iskerner.
2. Iskernemåling og opskæring: 35 bags fra 3363 til 3397.
3. Målte CFA. I dag introducerede vi det nye hold til systemet. CFA begynder igen
  kl 04.00 i morgen tidlig.
5. Pakkede ny forsyninger og fødevarer ud.
6. Møder i de forskellige arbejdsgrupper for at introducere de nyankomne til opgaverne.

Ad.1: Borernes rapport:

I løbet af de sidste tre dage har vi arbejdet med den nye 6 m lange hule aksel. Overordnet set er spåntransporten ikke optimal og det lægger hindringer i vejen for boringen. Kørsler som giver lange kerner bliver ofte fulgt af en serie kørsler med kore kerner, deltvist på grund af spåner i borehullet. Indstilling af skærstigningen har været en omstændelig omgang, da rigtig mange forsøg på at finde den gyldne indstilling har været forgæves. I lighed med sidste år, så tyder det på at en lav skærstigning er nødvendig, for at kunne bore 3,5 m iskerne, uden at boret går i stå ved maximum strøm. Vi sigter på en skærstigning på minde end 2,4 mm. En sidste kørsel for lørdagens middag gav en 3,24 m iskerne med en stigning på 1,6 mm; men med et tab på ca 3 kg spåner. I denne kørsel var vi gået tilbage til en åben hul aksel og en lukket ventil lige under pumpen. Det var overordnet set et opmuntrende tegn lige før vi skulle sige farvel til Jakob, Steff, Jack og Vasileios. Vi vil fortsætte på denne måde de næste dage (og filtrere hvis det bliver nødvendigt) mens vi oplærer de nye borere.

Borernes dybde 1942,57 m. Opmålt dybde: 1958,55 m.

Vejret: Spredte skyer, om eftermiddagen helt overskyet.  -15 °C  til - 4 °C ,
 2 - 8 m/s fra S og  SSV. Sigtbarhed:  ubegrænset ned til 500m. Om eftermiddagen sne. Det er blevet rigtigt varmt.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→