17 May 2010

Mens vi venter på det næste fly i morgen

Perfekt præparerede landingsbane
Jakob har taget dette flotte billede af vores præparerede landingsbane.

I dag var den første dag med rigtig boring. Selvom de stadig er under optræning, lærer de nye borere hurtigt. Nu venter der 15 m iskerne i lageret.

Opskærings- og måleholdet pakker udstyr, poser og papir ud, og er ivrige efter at komme igang. Imidlertid mangler vi de sidste dele af udstyret, som er planlagt til at komme i morgen. Dette udstyr kan være sat op på en dag, så vi kan begynde at behandle iskernerne onsdag eller torsdag.

På flyet i morgen er der også friske grøntsager og anden god mad. Det glæder vi os til. Vi krydser fingre for at vejret holder, og at besætningen vil synes, at vores landingsbane er god.

Hvad vi har lavet i dag:
1. Boret og opmålt iskerner.
2. Undervisning af boreholdet.
3. Satte udstyr op i det nye opvarmede laboratorium til gasmålinger.
4. Reparerede borernes centrifuge og en elektronikdel til boret.
5. Den seismiske station er blevet efterset og virker igen fint. Den er blevet nivelleret
  og centreret.
6. Ryddede op i godset på sneen og fjernede snedriver i lejren.
7. Japanske studier af sneen i en udgravning fortsætter.
8. Opsætning af udstyr til opsamling af vanddamp.
9. Opbygning af CFA laboratoriet.

Ad.1: Borernes rapport:
Borehallen er klar til produktion. Der er blevet dannet to borehold, bestående af Trevor, Martin og Vasileios om morgenen, og af Romain, Adrian og Jack om aftenen. Begge med en meget stærk støtte fra Jakob og Steff, som klarer de store problemer, når de opstår.
Efter at have filtreret de 226 kg isspåner fra sidste års 585 kørsler op i 24 kørsler, har vi nu et rent hul. De fleste isspåner blev fisket op i de øverste 800 m, hvilket betyder, at spånerne enten stiger op eller forbliver flydende i borevæsken. Dette gør, at bunden af hullet er relativt rent under boringerne. I de 6 borekørsler siden lørdag eftermiddag har vi opsamlet 21.7 kg spåner i gennemsnit per 3.5 m boret kerne.

Boringerne er indtil videre gået glat. Årsagerne til to korte kørsler blev hurtigt fundet. Den første årsag var, at vi havde sat opspændingen på vores skøjter en anelse for lavt i første kørsel. Den anden årsag var, at boremodemmet fik en fejl, og den er repareret.
Borets konfiguration er sat, så den præcist matcher den gode konfiguration fra sidste år.

I dag: 4 kørsler på tilsammen 11 meter. Borernes kabeldybde: 1757.8 m

Vejret: Skyfrit. -24°C til -14°C, 5 m/s fra SØ. Sigtbarhed: Ubegrænset.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→