13 May 2009

En dag med successer

Overførsel af brændstof fra Skier 73 til NEEM lejren.

Overførsel af brændstof fra Skier 73 til NEEM lejren.

Vi besluttede i går at modtage et fly fra Thule med brændstof. Da de fleste stationer på Indlandsisen var lukket på grund af dårligt vejr, og NEEM var den eneste åbne station, blev vi tilbudt to flyvninger med brændstof på samme dag. Flyvetiden fra Thule til NEEM er lidt mere end en time, så indenfor 4 timer fik vi besøg af samme fly to gange med en last brændstof. Vores flybrændstofpumpe virkede fint, og vi har nu brændstof til to måneders forbrug i tankene. Hans Christian tog med den sidste flyver ud. Han har en meget vanskelig rejserute hjem til Tasilaq, og han ville derfor være sikker på at nå forbindelsen. Vi er nu ti i lejren. HansPeter og Jakob gjorde et gennembrud i programmeringen af hejseværkskontrollen. De fandt frem til de rette indstillinger, som passer til vores nye motor, så nu virker alting. Lige efter aftensmaden blev vi ramt af den ventede snestorm; men vi var forberedt. Vind og sne rammer os ikke så hårdt nu, og da temperaturen steg til helt uvante -12°C, kunne vi sidde indenfor og nyde det smukke syn af en snestorm ud gennem vinduet.

Hvad vi har lavet i dag:

  1. Modtog Skier 73 to gange i meget smukt vejr.
  2. Håndterede vort brændstofpumpesystem på en effektiv måde.
  3. Sagde farvel til Hans Christian.
  4. Lavede køkkenelementer i garagen.
  5. Planlagde sammen med København og Kangerlussuaq hvorledes vi skal løse problemet med de manglende reservedele til hejseværkkontrollen.
  6. Fik endelig fundet frem til de rigtige indstillinger så den gamle hejseværkskontrol kan styre den nye motor. I morgen sætter vi motoren på hejseværket og begynder at montere de sidste dele af boret.
  7. Parkerede alle mindre køretøjer i garagerne, ryddede op i lejren og lukkede alle telte og bygninger til som forberedelse til den kommende snestorm.

Ad.1: Vi modtog omkring 7.500 liter brændstof på første fly og 11.500 liter på andet fly. De 11.500 liter blev overført fra flyets tanke til vore tanke på 15 minutter. Vores gamle landingsbane blev opgraderet, og besætningen var tilfreds med vores nye landingsbane. Der skal bare planeres lidt mere for at opnå en større hårdhed.

Vejret: Skyfrit, efter kl. 20 overskyet, -35°C til -11°C, 5-10 m/s fra SSØ senere S.
Sigtbarhed: Ubegrænset, senere 300m.
Snestormen ramte os efter kl. 20 med sne, skyer og blæst. Temperaturen steg med mere end 10 grader på få timer.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→