12 May 2009

To årsager til frustration og et fremskridt

Borerne løfter borets inderrør på plads in borehallen.

Borerne løfter borets inderrør på plads in borehallen.

Det bliver aldrig rutine at modtage et fly i lejren. Det er altid imødeset med spænding. Til vores store frustration, fandt piloterne ikke, at landingsbanerne var så gode, som vi mente de var. Vi har nu været ude at planere banerne endnu engang i håbet om, at flybesætningen i morgen vil blive mere tilfredse. Til hejseværket modtog vi den nye motor og vores kontrol fra sidste år, som har været til eftersyn i København. Da den ikke virkede, blev borerne skuffede. HansPeter blev dog dagens mand, da han fandt fejlen i form af tre sprængte keramiske modstande. De blev erstattet, og nu virker den.

Hvad vi har lavet i dag:

  1. Fik besøg af Skier 71 under marginale vejrforhold.
  2. Sænkede ny motor og hejseværkskontrol ned gennem taget på borehallen med kran.
  3. Efterprøvede ny motor og kontrol. Hejseværkskontrollen virkede ikke. Fejlen er dog fundet: Tre sprængte keramiske modstande.
  4. Lavede reol i køkkenet.
  5. Pakkede modtaget gods ud.
  6. Planerede landingsbanen efter besøget af flyet.
  7. Vaskemaskinen er nu installeret og virker.

Ad.1: Flyet ankom i dag planmæssigt; men vejret var marginalt med nedsat sigtbarhed. Landingsbanen virkede hård og relativt jævn. Alligevel var piloterne ikke tilfredse. Vi skal fortsat operere med reduceret last. Det virker som om, at besætningen var frustreret over andre ting som den dårlige sigtbarhed og den dårlige kalibrering på lejrens trykmåler og vindsensor. Flyet kom dog godt i luften fra den nye landingsbane uden brug af raketter. Desværre måtte de returnere til Kangerlussuaq på grund af en teknisk fejl på landingsstellet. Vi planlægger nu at få brændstof fra et fly i morgen fra Thule.

Ad.3: Den hejseværkskontrol vi fik i dag, er den gamle fra sidste år. Den virkede ikke. Imidlertid fandt HansPeter fejlen: Tre sprængte keramiske modstande, som skal sikre strømforsyningen til elektronikken i kontrollen. Modstandene er nu erstattet, og kontrollen virker igen.

Vejret: Dis og tåge, senere skyfrit, -32°C til -25°C, 4-8 m/s fra SSV senere Ø.
Sigtbarhed 1,5 km, senere ubegrænset
Med -32°C og 8 m/s vind nåede afkølingsfaktoren -50°C. Det var barskt at arbejde ude her til morgen.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

De sprængte modstande.

De sprængte modstande.

 

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→