24 June 2010

NEEM luftbroen

NEEM Toyotaen forlader lejren
Luftbroen er vital for lejren. Sidste sæson blev der gennemført 14 flyvninger med i alt 102.225 kg last og 167 personer

De vigtigste ingredienser der skal til for at holde NEEM projektet kørende er personale, mad, brændstof og borevæske. Alt dette bringes til lejren af de Hercules fly med ski som opereres af The New York Air National Guard, the 109th. Da luftbroen er afgørende for et successfuldt udfald af projektet er det vigtigt at flymissionerne forløber glat.

Der er imidlertid mange mulige forhindringer for en flyvning. I Grønland er vejret den oplagte troublemaker, for eksempel i form af for høje temperaturer (som forhindrer take-off da skiene ’klister’ til sneen), snestorme, blæst på tværs af landingsbanen, tåge, og lave skyer. Tekniske problemer med flyene og lufthavnsstrejker er andre mulige forhindringer.

I år blev der introduceret endnu en forhindring: vulkanske askeskyer. Når alle disse problemer kan undgås er luftbroen imidlertid meget effektiv både til at bringe gods op til NEEM, og til at returnere deltagere og iskerner til Grønlands kyst. Turen varer 2,5 timer.

Hvad vi har lavet i dag:
1. Borernes dybde: 2213.17 m. Loggernes dybde: 2229.34 m
2. Iskernemåling og opskæring: 45 bags ’skør-is’ fra 1146 til 1190.
3. CFA målinger. Målt i dag: 20,9 m. CFA dybden er 1799 m.
4. Modtog Skier 42 med brændstof, borevæske og mad.
5. Vedligeholdelse af Pistenbully

Ad.1: Borernes rapport
I dag har vi overordnet set haft gode kørsler, dog med knap så god spånopfangning fra tid til anden. Men det ser ud til at vi kan løse det problem dels ved at køre med lav hastighed, for på den måde at undgå is under skoen, og dels ved at foretage små justeringer i konfiguration af den hule aksel (f.eks. ved at benytte en ring i stedet for en booster i den lukkede hule aksel).
Vi lærer hele tiden nyt ved at foretage små justeringer, og får samtidig boret kerner, så længe vi kan undgå is under skoen.
Efter nogle knap så gode boringer, som måske kan skyldes is under skoen, havde vi om aftenen en god kørsel med god spånfordeling i den øverste del af den hule aksel, og vi endte med en kerne på 3,4 m.
Borehullets hældning har været mere eller mindre stabilt siden vi mandag aften foretog en udskiftning af skæret.

Borernes dybde: 2213,17 m. Opmålt dybde: 2229,34 m.

Ad.4:
Skier 42 (alias 95) landede i NEEM lejren kl. 17:15 lokal tid, med en palle borevæske, en palle mad og 8000 lbs brændstof samt Bob Hawley, som kom på et kort visit. Som returgods lettede flyet med Toyotaen og en palle affald. Flyet lettede i første forsøg og ved brug af kun halvdelen af banen, og uden brug af hjælperaketter. Temperaturen på tidspunktet for take-off var -6,4 °C. Hele flyoperationen varede præcis én time. Stor tak til 109erne for en utrolig flot indsats, og til Lou for at have gjort det muligt ved en forudgående intensiv bearbejdning af landingsbanen. 

Vejret: Blå himmel og god sigtbarhed hele dagen. Temp. -14 °C  til –6 °C, vind 0-5 m/s fra Ø.

Feltleder, Anders Svensson

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→