Iståge hele natten
Om natten var sigtbarheden i lejren temmelig lav på grund af tåge. Fra hovedbygningen kunne vi knapt nok se til teltene i den anden ende af lejren som står omkring 500 m væk. Solen kunne tilgengæld ses ved lejlighed
Denne morgen havde vi planlagt en flyvning med afgang fra SFJ kl 4 om morgenen. Vi planlægger flyvningerne om natten for at have lave temperaturer, idet de høje dagtemperaturer gør det vanskeligt for flyet at lette eftersom sneen bliver klæbrig.
Da flyet lettede fra SFJ var vejret ved NEEM marginalt med tåge og næsten ingen vind. Vi håbede på at tågen ville lette om morgenen som det ofte sker. Men i dette tilfælde blev tågen bare tættere og tættere og da flyet kom til NEEM omkring kl 6:30 kunne piloterne ikke se lejren og det var umuligt at lande. Flyet cirkulerede oven over os i omkring en time. Vi kunne høre det og een gang så vi det i et sekund lige over hovedbygningen, men sigtbarheden blev ikke bedre og desværre måtte flyet vende tilbage til SFJ. I morgen nat vil vi forsøge igen hvis vejret tillader.
Hvad vi har udrettet i dag:
1. Boret med det lange NEEM bor: 20,35 m. Borernes dybde: 1020,42 m.
2. Logget brittle-zone is. Slutdybde: 692,45 m.
3. Ingen iskerneprocessering. Brittle-isen er nået.
4. Ingen CFA analyse i dag.
5. Forsøgte at modtage fly ’Skier 73’ om morgenen.
6. Pakkede og adskilte iskernekassepalle og bagagepalle.
Ad.1: Borernes rapport d. 8. juli:
‘Boringen sluttede lidt tidligere i dag da vi efter boring af 24 m kerne nåede 1000,07 m dybde og tog lidt tid til at fejre det. Nye borere skal ankomme på flyet som er planlagt til i morgen tidlig og nogle af os skal rejse i løbet af de næste par dage så boreholdene vil blive omorganiseret i denne periode.’
Borernes rapport d. 9. juli:
’Et par korte skiftehold i dag gav anledning til 20.4 m kerne med en slutdybde på 1020,42 m. Flyet i dag kunne ikke lande på grund af iståge så mandskabsudskifningen venter en dag.’
Ad 6: På grund af nattens flyvning gik nogle folk ikke i seng medens andre blev vækket kl 4.30 for at pakke returpaller til flyet. Vi skal sende iskernekasser ud og iskernepallen skal pakkes lige før flyet ankommer for ikke at varme for meget op. Iskernekasserne blev taget op fra analysehallen på elevatoren og kørt ud til lasteområdet hvor en palle blev bygget. En anden palle med personlig bagage blev også bygget. Da flyet ikke kunne lande måtte vi desværre skille pallen ad igen og komme iskernekasserne tilbage i kulden.
Vejr: Sent på morgenen forsvandt nattens tåge og om eftermiddagen havde vi klar blå himmel, svag vind fra syd og temperaturer op til -4 °C. Kl 20 lokal tid fik vi igen tåge i lejren, men også vind på 4 m/s fra syd.
FL, Anders Svensson
← Forrige dagbogsblad | Næste dagbogsblad→ |