5 May 2009

En ulykke kommer sjældent alene

Et blik ned gennem borehallens tag

Et blik ned gennem borehallens tag. Jakob og Trevor skubber borekontrolkabinen på plads. Til venstre ses et stykke af boretårnet, som ligger ned

I dag monterede borerne borets topsektion. Vi kalder den for ”anti-torque” (modhold mod vridning). Anti-torquen består af tre skarpe buede fjedre som let kan glide op og ned langs væggen i borehullet, men fjedrenes skarpe kanter forhindrer anti-torquen i at kunne rotere ved at holde fast i hullets indervæg. Da et iskernebor hænger i et kabel er det anti-torquen som giver den fornødne forankring af motorerne i boret så borehovedet med skarpe knive kan rotere. Det er også i anti-torquen at boret er fastgjort til kablet.

For at afprøve om kablet sidder fast inden man sender boret ned i hullet, foretager borerne en træk test. I dag skulle træktesten ske; men lige før testen skulle foretages, brød hejseværkets styring sammen og man måtte installere en ny. Den virker. Borerne vil nu lave træktesten i morgen.

I dag skete der også det, at hans Christian med sneblæseren igen gravede et kabel over. Det skete mens han fjernede sne fra den anden garage. Atter en gang var kablet et sted hvor det ikke burde være.Nu håber vi på at vi ikke får gentagelser.

Senere, efter aftensmaden, faldt det os ind, at de to uheld muligvis var forbundet. Sneblæseren skar et hovedkabel over og det gav et ordentligt ”hik” i strømforsyningen. Lyset gik ud nede i borehallen, og præcis på det tidspunkt gik styringen til hejseværket i stykker. Vi venter nu på at et allerede bestilt el-forsyningspanel snart kommer. Dette panel skulle have indbygget beskyttelse mod den slags hændelser.

Hvad vi har lavet i dag:

  1. Hejseværkets styring brudt sammen. En ny styring installeret
  2. Har monteret anti-torquen på kablet
  3. Har fjernet snedriver omkring den anden garage. Endnu et kabel skåret over
  4. Har planeret landingsbanen og ½ forplads med Pistenbully og snefræser
  5. Har foretaget de sidste justeringer af centralvarmen og vandforsyningen
  6. Lagt fundamentet til to teltbygninger
  7. Lavet GPS dokumentation af den nye landingsbane

Ad.7: GPS positionerne er:
Nordende: N 77 grader 27.969 min, V 51 grader 2.793 min, højde 2484 m
Sydende: N 77 grader 25.941 min, V 51 grader 2.471 min, højde 2484 m
Banen peger mod 358 and 178  grader, sand orientering.

Vejret: Overskyet med tynde skyer, senere blå himmel, -34°C til -20°C, 4-9 m/s fra Ø. Sigtbarhed fra 2 km til horisonten. Om morgenen koldt og med en del fygesne.

Feltleder, Jørgen Peder Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→