11 July 2008

Succes med brændstofpumpesystemet

Arbejdspladser

Arbejdspladser på 1. sal i kuplen.

Fredag modtog vi de sidste 13 personer til NEEM i denne flyperiode og vi sagde farvel til Claus. Vi er nu 32 i lejren – et meget højt tal taget i betragtning af hvor primitiv lejren stadig er. I løber at flymissionen testede vi vores brændstofspumpesystem med flyet og efter nogle misforståelser om, hvilken vej der skulle pumpes, lykkedes det os at pumpe brændstof i Herkulesen.

Brændstof pumpes mellem NEEM tank og fly.

Viessmann-bygningen blev bygget omkring generatoren mens den stod på slæden. Udpakningen af godset fortsatte. Fræsningen begyndte med fræser 4, men i løbet af eftermiddagen satte fræseren sig fast i dybden 38,4 m. 30 l glykol blev hældt ned i hullet og ved 9-tiden om aftenen var fræseren fri igen. I kuppelen blev der lavet en bænk langs den runde væg. For første gang kunne vi konstatere at det er muligt for 32 mennesker at spise sammen i kuplen.

Fræsedybde: 45 m
Fræser 4 diameter: 255 mm

Hvad vi har lavet i dag:

  1. Fræsede NEEM pilot-hullet med fræser 4 fra 223 til 255 mm.
  2. Modtog skier 72 og pumpede brændstof fra vores tank til flyet.
  3. Byggede Viessmann-bygningen omkring holvedgeneratorne på slæden.
  4. Arbejdede på at nivellere gulvet til den anden garage.
  5. Udvalgte stedet til gaspumpnings-programmet.
  6. Flyttede kasser fra pallerne til lejren og til laboratorie-hallen.

Ad 2: Fly-operationerne gik igen meget flot. Vi er meget taknemmelige for den tid der blev sat af så vi kunne prøve vores brændstofssystem. Igen mange tak til besætningen på skier 94 for den fantastiske støtte.

Ad 5: Det valgte sted er placeret på følgende position:
EU (N77 26.020’; W51 06.720’)
US (N77 25.996’; W51 06.161’)
Hvilket er 1500 m i retningen 220 T fra det dybe NEEM borehul.

Vejr: blå himmel med lette høje skyer, -3 to -16°C, vind 0-8 knob fra S, visibilitet ubegrænset.

FL, D. Dahl-Jensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→