8 May 2008

Vi graver og modtager årets andet fly ved NEEM

Det tomme fly på vej ud på skiwayen lige inden afgang fra NEEM-lejren

Det tomme fly på vej ud på skiwayen lige inden afgang fra NEEM-lejren. Foto: Jim Hedfors, NEEM-teamet.

Feltdeltagerne sov længe undtagen en enkelt vejrprofet der måtte op for at lave vejrobservationer hver time fra kl. 6:00. Vejrmeldingerne skulle sendes til Kangerlussuaq, så det kunne afgøres om vejret tillod flyvninger. Flyet lettede fra Kangerlussuaq klokken 8:34 og landede i lejren klokken 11:25. Da flyet ikke medbragte passagerer, blev lasten skubbet ud af flyet tæt ved lejren og flyet kunne efter en halv time fortsætte mod Thule Air Base. Ved take-off brugte flyet igen kun halvdelen af den 10.000 fod lange skiway.

Vejret var perfekt til flyvninger, men kulden bed i kinderne ved udendørsarbejde: blå himmel, -30°C, 7,5 m/s vind fra 170° magnetisk (hvilket er lige ned langs skiwayen) og god sigt.

Alle kunne føle konsekvenserne af gårsdagens hårde arbejde, men endnu mere fysisk arbejde viste sig at være den bedste måde at holde varmen på og få kroppen til at tilpasse sig til de kolde omgivelser. Ingen har haft problemer med højden. Det er formentlig de 450 meters højdeforskel fra NGRIP (2930 m) til NEEM (2480 m), der gør forskellen.

I køkkenteltet har vi haft problemer med kulden: fugtigheden fra vores udåndingsluft og fra smeltning af sne til drikkevand, suppe og kaffebrygning kondenserer overalt. Bortset fra den håndholdte Iridium satellit-telefon og HF-radioen har vi derfor ikke forsøgt at tænde for det elektroniske udstyr. Ved 7-tiden om aftenen var kondensproblemerne aftagende, og vi kunne spise aftensmad (pizza og brød) ved +6°C, målt ved spisebordet.

Om aftenen gennemgik vi de opgaver, vi skal have fuldført inden de næste fly kommer på tirsdag. Det blev en lang liste, men vi skal nok nå det.

Dagens opgaver

  1. Ved hjælp af landmålerudstyr blev placeringen af alle lejrens kommende bygninger udmålt og markeret.
  2. Vi begyndte at gennemgå flag-markeringerne på skiwayen, så den lever op til 109ernes standarder for den slags.
  3. Det andet bæltekøretøj blev startet og blev trukket op til overfladen.
  4. Den anden diesel generator blev startet, så vi nu har ialt 10kW til rådighed i lejren.

Feltleder, J.P. Steffensen

← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→