22 July 2007

Uge 29



Mandag,  16. juli

Klargøring og pakning fortsætter.
Begge bæltekøretøjer er nu næsten klar. Vi mangler nu blot et enkelt
olieskift. Lejren begynder nu at se mere opryddet ud. Godset er sat i pæne bunker.

Den meget avancerede Kansas radar er blevet testet iaften og operatørerne, Claude og Susanne, er meget tilfredse med udfaldet.

Aftensmaden bestod af gullash og kartoffelmos, kokke: Simon og Steffen.

Vejret er fint : - 5 C, overskyet, snevejr og 5-8 m/s vind fra sydvest. Små snedriver her og der...Næsten klar til afgang.

Tirsdag, 17. juli

Tyskerne, Maria og Peter, melder deres snescooter-radartog klar.

Amerikaneren, Claude, og danske Susanne melder deres luksus-ekspres, Toyotaen med radarantenner på slæb klar. I aften testes radaren med fuld effekt. Vi har informeret Flyveredningstjenesten i Grønland om at vi laver radarmålinger, idet nogle af radiofrekvenserne kan udløse en alarm over det internationale nød-satellitsystem, hvilket vi ikke ønsker, da vi jo ikke er i nød.

Danske Steffen og dansk-englænderen, Simon, melder iskerneboretoget klar. Dette tog er også snescooterdrevet.

Flere vogne på det tunge godstog er ved at være lastet. Vi mangler dog at pakke værkstedsvognen som medfører værktøj og reservedele.

Alt tyder på afgang fra perron 1 i morgen eftermiddag. Vi har aftalt, at så længe vejret er så varmt som nu, bliver traversen et nattog. Vi vil arbejde om natten og sove om dagen. Lysmæssigt betyder det ikke noget, for solen er på himlen hele døgnet.

Vejret er fint : - 5 C, let overskyet til morgen, 5 m/s vind fra sydvest. Senere på dagen klarede det op, og temperaturen faldt til - 11 C.

Siden i går eftermiddag har vi kun været 7 mand i lejren. I går klokken 17.30 kørte Sverrir og Lars afsted på to snescootere med nødudstyr i form af telte og mad samt satellittelefoner mod den amerikanske lejr Summit 300 km mod syd. De ankom til Summit kl 0.30. Ved Summit hentede de en tønde motorolie, som vi efter aftale kunne "låne"
af amerikanerne. Vi har besluttet at hente denne motorolie for at sikre os, at de planlagte
traverser kan foregå. I eftermiddags kl. 16.20 vendte de to rejsende næsen hjemad. De ankom til
NGRIP-lejren kl 24.30 ved godt mod. Under hele rejsen har de været i jævnlig kontakt med NGRIP.

Vi siger tusind tak for olien og hjælpen til vore amerikanske kolleger ved Summit. Vore "turister" sagde ved ankomsten: " Nu har NGRIP og Summit været naboer på Indlandsisen i 9 år, så det var på høje tid at vi aflagde
et besøg."

Onsdag, 18. juli

Grønlands Indlandsis Jernbane melder at toggangen er uregelmæssig.

Vi er stort set klar til afgang; men der er problemer med at få radarerne til at virke ordentligt.

Tyskerne var glade, for deres radar virkede fint. Det er en lille radar som undersøger de øverste 50 m sne. Radaren kan opsamle lagstrukturer i sneen som kan fortolkes som årlag. Dermed fås et billede af udviklingen i årsnedbøren i de sidste ca. 100 år.

Selvom vi var forberedt på, at de to radarer, den tyske og den amerikanske, kunne påvirke hinanden og faktisk skade hinanden, var vi ikke klar over, at selvom den tyske radar var slukket da den amerikanske blev tændt, blev forstærkeren på de tyske antenner brændt af, fordi forstærkeren er batteridrevet. Tyskerne har nu skiftet antenner ud og har parkeret deres radar 10 km fra den amerikanske.

Den amerikanske radar er en meget kompleks prototype, og justeringen af den tager mere tid. Holdet er i konstant kontakt med hovedkvarteret i Lawrence, Kansas, og vi er optimistiske med hensyn til at få den i gang. Da radarmålingerne er vigtige for projektet, har vi besluttet at vente et par dage indtil den virker.

Vejret er dårligt: - 3 C, helt overskyet med tætte tunge skyer og snevejr, næsten ingen vind, og lysforholdene gør det umuligt at se strukturer på sneoverfladen, som for eksempel dybe spor eller snedriver. Man går og kører forsigtigt. Forholdene gør også at alle mørke overflader kommer over 0 grader, så vand drypper af køretøjer og udstyr - en rigtig klistret oplevelse.

Torsdag, 19. juli

Mens vi venter på radaren.

Simon, Claude og Susanne har arbejdet med radaren hele dagen, og nu ser det ud til at tingene funker. Meldingen er, at i morgen kommer vi sikkert af sted.

Resten af holdet har stille og roligt pakket det sidste gods på slæderne. Lars har sørget for at alle GPS enheder har de samme positioner indprogrammeret, og at Tyskernes radar og Lars' GPS positionssystem følger ruter som er lidt ved siden af hovedtogets.

Det er snart på tide at sige farvel til den gamle trofaste NGRIP dome, som vi spøgefuldt kalder u-båden, man kan nemlig kun komme ud og ind gennem topvinduet.

Om aftenen fik vi udendørs grillmad. Steffen og Sverrir har omdannet et gammelt bundkar fra en af bæltebilernes motorer til en fin grill. Vejret gjorde, at dette var en rigtig god oplevelse..

Vejret i dag har været rigtigt godt: - 7 C, blå himmel og solskin. Det har været en fornøjelse at arbejde ude. Alt lykkes bare bedre når forholdene er gode.

Fredag, 20. juli 

Radaren er klar, nu kan vi køre.

Klokken 17.30 meldte radarfolkene, at de var klar, og straks efter summede lejren af aktivitet: De sidste ting skulle på plads, og ting som skal hentes på den anden traverse til NGRIP skulle pakkes forsvarligt ned for det tilfælde, at vi ikke når at hente det i år; men først næste år.

Vi blev enige om, at pakke færdigt og gå i seng for at starte tidligt i morgen og lave et langt sejt træk. Det gik selvfølgeligt ikke helt som planlagt. Midt i al rangeringen af tunge slæder, kunne den ene bæltebil pludseligt kun køre baglæns! Det var
ikke godt. Nogle folk bemærkede lakonisk, at vi blot kunne dele traversen i to, hvor den ene del kørte til NEEM og den anden del kørte baglæns til Summit. Det viste sig, at fejlen var elektrisk, og den blev fundet og
repareret klokken 01.30.

Afgang i morgen ved middagstid.

Vejret i dag har været rigtigt godt: - 7 C, blå himmel og solskin. Om aftenen faldt temperaturen til -19 C og sneen fik denne helt vidunderlige knirkelyd, når man gik rundt.

Lørdag, 21. juli 

Afgang.

Så kom vi endelig af sted. Da vi er noget forsinket i forhold til tidsplanen er det ikke sikkert, at vi når at komme tilbage til NGRIP igen i år. Derfor måtte vi bruge noget tid på, at lukke lejren ned og parkere to snescootere og vores lille bulldozer inde i et garagetelt. Generatoren
i den gamle hovedbygning har tjent os vel, og den blev slukket kl 14. Vi gjorde rent i domen og lukkede tagvinduet godt til.

Vi forlod NGRIP med kurs mod nord kl 18.15. Inden vi forlod NGRIP tog vi lige et par billeder af folkene og hele det omrejsende cirkus.
Kl 1 slog vi lejr 27 km fra NGRIP. Ca. 4 km før lejren kørte J.P. fast med sin bæltebil og læsset. Det tog to timer at få det hele fri.

Vejret ved NGRIP i dag har været rigtigt godt: - 7 C, blå himmel og solskin. Ved lejren faldt temperaturen til - 20 C og det var meget koldt for fingrene at rejse teltene. Vi fik aftensmad kl 2 i den store tomat (det kalder vi det røde kuplede glasfiberkøkken) og gik i seng.

Søndag, 22. juli

På rejse

Så vågnede vi op midt i det bare ingenting - hvid sne så langt øjet rækker. Vi pakkede lejren sammen, og begyndte at indrette både måden vi pakker på og arbejdsfordelingen. En hel del små ting blev ordnet, så som at sætte de rigtige ting frem i køkkenet, så det bliver rigtigt praktisk.

Vi kørte klokken 16.30 og nåede 25 km frem (52 km fra NGRIP) kl 21.30. Det var meningen, at vi skulle køre om natten og sove om dagen; men det viste sig, at ved de lave temperaturer om natten, bliver sneen så løs, at det er svært for bæltebilerne at trække. Så derfor stoppede vi tidlig for at få en lang dag mandag. Denne beslutning passer snescooterkørerne svært godt, for der er stor forskel på at køre ved -20 C i lav sol og ved -7 C i høj sol.

Alle hold: Det tyske radar hold, Kansas radarholdet, Lars med GPS opmålingingerne og hovedholdet med bæltebilerne er tilfredse med målinger og kørselen.

Lejren blev i aften rejst på 40 minutter.

Vejret har været rigtigt godt: hele dagen - 7 C, blå himmel og solskin. Efter kl 20 faldt temperaturen til - 18 C. Næsten ingen vind; og lidt iståge om natten

← Forrige Næste →