22 May 2015

Hvornår begynder nedstigningen?

En af snescootergrupperne: Helle studerer en friskboret iskerne. Sporene fra traversen kan ses ude til højre.

En af snescootergrupperne: Helle studerer en friskboret iskerne. Sporene fra traversen kan ses ude til højre.


At krydse tværs hen over Indlandsisen er en stor udfordring. Ikke kun fordi det er hårdt arbejde – specielt for Pat og Sverrir – men også fordi det kræver stor tålmodighed af dem, som kører traktorerne.

Ved hele tiden at skabe sig et overblik over lasten for at optimere farten (7 km/t) er vi efterhånden ved at opnå en konstant fart for alle køretøjer.

Sneen er også en faktor vi skal have med i vores beregninger. Og sommetider, specielt efter kl. 18.00, ændrer den sig, så vi mister trækkraft og fart.

Forhåbentligt kan farten snart blive sat op. Og hele dagen har de fleste siddet med øjnene klistret til GPS’en for at holde øje med, om ikke vi er på vej ned ad bakke. Men hele strækningen i dag har været flad som en pandekage. Vi håber det vil ændre sig i morgen.

Selvom vi kun skal køre 70 højdemeter ned, hjælper det alligevel på vores humør at tænke på nedstigningen.

I nat havde vi ikke gæster. Og det var vi glade for. PARCA-teamet er meget velkommen, men domen bliver hurtigt overfyldt.

Dagens opgaver:
1.    Fyldt brændstof på flyet og sendt PARCA-gæsterne afsted.
2.    Tjekket vores køretøjer.
3.    Flexmobilerne kørte kl. 08.40, og hovedfeltet kl. 09.00. Kl. 18.30 var vi alle
        kommet midtvejs mellem Waypoint 23 og 24 (76.27 N, 42.88V) 2786 m
        højde. Vi er mere end halvvejs: 205 km fra EGRIP og 251 km fra NEEM).
4.    Byttet om på slædernes placering. Slæden med mekanikerens værktøj er nu
       hægtet til US GrIT slæden.
5.    Udført radar- og GPS-målinger undervejs.
6.    Indsamlet sneprøver undervejs.

Ad.1: PARCA-teamet var i stand til at flyve til Summit i dag. Nu er vi atter 11 i lejren.

Vejret: Smukt vejr. Til aften skyet. Temp. -16°C til -25°C, 4-7 m/s fra SSV. Sigtbarhed: klart vejr.

FL, J.P. Steffensen


← Forrige dagbogsblad   Næste dagbogsblad→