Feltsæsonen 2007

Uge 32

12 August 2007

Alle målinger og boringer er færdiggjort og lejren belv pakket sammen for vinteren. Et Herculesfly ankom for at flyve holdet og iskernerne ud, men det sad fast i den warme sne med en mekanisk fejl på næse-skien og for lidt brændstof tilbage. En dag gik med at vente på en anden maskine, der kunne flyve ekstra brændstof ind. Endelig blev al personnel og iskernerne fløjet ud. Ekspeditionen var succesfuld: Vi har boret tre iskerner og opmålt hele ruten fra NGRIP til NEEM og området omkring NEEM med radar. Et GPS-positionsnetværk fra NGRIP til NEEM og omkring NEEM er blevet etableret. Vi har overført tungt udstyr fra NGRIP til NEEM, og vi har konstrueret kimen til en lejr og en skiway ved NEEM. Med andre ord har vi gjort påbegyndelsen af en dybdeboring ved NEEM i 2008 mulig.

Uge 31

5 August 2007

Efter et par reparationer undervejs, såsom lidt svejsearbejde på bælterne på Toyotaen, ankom holdet til det fremtidige NEEM borested. Køretøjerne har klaret turen uden større nedbrud, og efter der var slået lejr, blev der afholdt en lille ceremoni: Lars (som er tidligere dansk volleyballlandsholdsspiller) tog en volleyball og sparkede den ud på sneen. Der hvor den endte, er nu punktet, hvor den fremtidige dybdeboring vil blive foretaget. Vi kan godt lide en videnskabelig tilgang. Vi placerede et flag på stedet og skålede i maltwhisky. NEEM lejren har nu en officiel position: N 77 grader 55 minutter, W 51 grader 3 minutter, 2483 m.o.h. Arbejdet i og omkring lejren fortsætter: Detaljerede radarmålinger af isen skal foretages, og endnu en kerne til lav dybde skal bores.

Uge 30

29 July 2007

Traversen er godt undervejs. På forudbestemte positioner stopper toget for at bore korte iskerner. Een boring er allerede gennemført, og samtidig optimeres elektronikken, køretøjerne og lejren. For eksempel, har man nu et transportabelt brusebad.

Uge 29

22 July 2007

En række uforudsete komplikationer har udsat starten på traversen. Det viste sig, at den kraftige amerikanske radar ødelægger elektronikken i den tyske radar hvis de to systemet er for tæt på hinanden. Reparationer og yderligere tests blev foretaget, og Lars og Sverrir kørte til den amrikanske Summit-lejr for at hente en tønde motorolie. Endelig kan traversen begynde, hvilket holdet fejrede med en grillfest i sneen.

Uge 28

15 July 2007

Så lykkedes det endelig at komme i gang! Efter et par forsøg ankom holdet til NGRIP, og en flyvning fra Summit til NGRIP leverede det nødvendige udstyr til traversen. Før traversen kan begynde, bruges nogle dage i lejren på en række forberedelser: Radar- og GPS-udstyret skal klargøres, køretøjerne skal efterses, og der skal foretages målinger på det gamle NGRIP borehul.

Uge 25

24 June 2007

Gruppen blev fløjet til NGRIP, men vejret tillod ikke at lette igen før tre dage senere. Denne forsinkelse betød at den anden flyvning med mere mad og reservedele blev umuliggjort, og det blev derfor besluttet at lukke lejren ned igen og flyve gruppen tilbage til Kangerlussuaq. Et nyt forsøg på at flyve til NGRIP vil blive gjort om tre uger.